17.04.2020 4 min

Etelä-Suomessa eivät ole tainneet lumettomat juoksukelit loppua missään vaiheessa tänä vuonna mutta pian alkavat kuivemmat juoksusäät hilautua yhä pohjoisemmaksi. Eipä sillä, eihän luminen sää ole este lähteä juoksemaan ja välillä tekee talvellakin hyvää vaihtaa sukset lenkkareihin. Oli sitten lunta tai ei, sopiva ja toimiva vaatetus ja varustus on avain onnistuneeseen ja nautinnolliseen juoksulenkkiin! 

Mitä päälle?


Ei ole huonoa (juoksu)säätä, on vain huonoja varusteita! Juoksuvaatteiden valinta riippuu vuodenajasta, vallitsevasta säästä sekä suunnitellun lenkin pituudesta, luonteesta ja intensiteetistä. Kevyelle hölkälle kannattaa yleensä päälle laittaa yksi kerros enemmän kuin vauhdikkaalle lenkille. Kovatehoisessa treenissä keho tuottaa kovemman lihastyön mukana enemmän lämpöä, joten kehon ulkoista lämmikettä tarvitaan vähemmän. Pitkällä lenkillä voivat sääolot muuttua kesken kaiken, jolloin on hyvä olla varautunut sekä lisäämään että poistamaan vaatetusta kulloistenkin olosuhteiden mukaan.


Kerroksittain paras


Kerrospukeutuminen on paras taktiikka viileämmillä juoksukeleillä. Kerrokset eristävät paremmin ja siirtävät kosteutta tehokkaammin seuraaviin kerroksiin pois iholta. Lisäksi lämpöä on helpompi säädellä lisäämällä tai riisumalla yksi kerros, jos vaatetusarvio ei mennytkään nappiin. Minulla on tapana ottaa pieni juoksureppu tai vyö mukaan lenkille, jos epäilen, että loppua kohden tulen todennäköisesti hiki otsalla riisumaan yhden kerroksen pois. Reppuun voi myös napata lisäkerroksen, jos edessä on pitkä lenkki mahdollisen tauon tai sääolojen muutoksen kera. 


Kerroksia kannattaa vartalon lisäksi harrastaa käsissä, kaulalla ja päässä. Ohuet sormikkaat tumppujen sisällä ovat kätevät sorminäppäryyttä vaadittaessa ilman, että näpit jäätyvät täysin. Päällystumput on myös kätevä riisua, jos sormille alkaa lenkin aikana tulla liian hiki. Samoin tupla buff ja pipo+aluspanta toimii kätevämmin kehon lämpötilan hienosäädössä kuin yksi paksu vastine. 


Talvella kylmillä keleillä tykkään käyttää uloimpana kerroksena hieman paksumpaa softshell-takkia ja -housuja. Jos pakkanen on oikein kireä tai lenkki kovin kevyt, laitan reisien ja lantion lämmikkeeksi vielä toppahameen ja ylävartalolle toppaliivin tai -takin. Sateella tai leudommalla säällä vedän päälle ohuen tuuli- tai sadetakin ja windstopper-trikoot. Päähän buff (tai oikein kylmällä pipo), kaulaan vielä pari lisää ja käteen yhdet tai kahdet hanskat. Lämpötilasta riippuen takin ja housujen alle puen ohuen teknisen kerraston paidan tai lämpimämmän merinovillaisen version. 


Kevään mittaa lämpötilojen noustessa, alkavat kerrokset vähentyä ja askel (toivon mukaan :) ) keventyä. Tuulihousut vaihtuvat trikoisiin ja lopulta sortseihin ja paidan hihan pituus lyhenee. Kuumalla säällä vaatteiden on tärkeä olla miellyttävän viileitä päällä ja kuivua nopeasti. Lämpimässä on erityisen tärkeä huomioida, etteivät vaatteet hankaa taivealueilla. Helposti hiertyviä paikkoja ovat kainalot ja sisäreidet, erityisesti, jos iho hankaa ihoa vasten. Hiertymien paras hoito on niiden ennaltaehkäisy! Siinä hyviä kikkoja ovat hyvin istuvat, saumattomat vaatteet sekä herkästi hiertyvien ihoalueiden voitelu vaseliinilla tai muulla liukasteella ennen lenkkiä. 

Osta juoksuvaatteet naisille

Osta juoksuvaatteet miehille


Mitä jalkaan?


Hyvät kengät ovat juoksijan tärkein varuste! On tärkeää, että kenkä istuu hyvin eikä paina tai hierrä mistään. Istuvuuden lisäksi juoksukengissä on paljon erilaisia ominaisuuksia. Pehmeälle ja märälle polulle valitsen kengän, joka ei ole kastuessaankaan painava ja joka kuivuu nopeasti. Goretex materiaalia en suosittele juoksukenkiin ollenkaan, sillä goretex-kengät kuivuvat todella hitaasti jos kerran kastuvat (ja sitä on vaikea polkujuoksussa estää). Märällä alustalla pohjan on hyvä olla voimakkaasti kuvioitu, jotta kenkä puree hyvin pehmeään maahan. Kuiville poluille ja kallioille valitsen matalakuvioisen kengän pitävällä pohjakumilla. Pitkille lenkeille ja ultrakisoihin lähden mielelläni hieman tuetummalla kengällä kun taas nopeisiin, lyhyisiin kisoihin valitsen kevyen ja herkemmän jalkineen. Talvella juoksen nastakengällä ja kengän päälle vedän vielä gaterin tai säärystimen suojaamaan nilkkoja ja estämään lumen pääsyn kenkään.


Sukkien on yhtä lailla oltava sopivan kokoiset. Liian isot sukat rullautuvat hiertämään kun taas liian pienet sukat puristavat varpaat sumppuun ja saattavat alkaa hilautua pois paikaltaan kantapäästä. Paksut sukat ovat hyvä valinta kylmällä mutta kastuessaan ne ovat painavat eivätkä kuivu ihan hetkessä. Pitkävartisten sukkien sisään ei pääse hiekkaa yhtä helposti kuin lyhytvartisiin. Säärystimet ovat hyvä lisä sukkien kanssa, jos reitillä on paljon jalkoja raapivaa kasvustoa tai pusikkoa. 

Osta juoksukengät naisille

Osta juoksukengät miehille

 

Erilaiset materiaalit


Itse käytän urheillessa lähinnä teknisiä vaatteita tai merinovillaa. Tekniset vaatteet kuivuvat nopeasti, siirtävät tehokkaasti kosteutta eteenpäin seuraaviin kerroksiin ja ovat kevyitä päällä. Merinovilla puolestaan toimii sekä hyvänä lämmittäjänä että tehokkaana kosteuden siirtäjänä ja on kuumalla säällä miellyttävän viileä. Merinovillassa on myös antimikrobisia ominaisuuksia, joten merinovillaiset urheiluvaatteet eivät ala samalla tavalla haista kuin synteettiset.


Kuorikerroksissa softshell on paksumpi, notkeampi ja lämpimämpi kuin kuorivaate mutta softshell ei kestä sadetta juurikaan. Kuoritakki taas suojaa hyvin sateelta muttei päästä juoksijasta lähtevää hikeä yhtä hyvin ulos. Tuulitakki suojaa hyvin viimalta ja siirtää kosteuden ulos muttei eristä sateella kastuessaan. 


Lisäominaisuudet


Vaatteisiin valmiiksi kiinnitetyt heijastimet ovat todella tärkeä lisäominaisuus. Näin heijastin ei vahingossakaan unohdu kotiin ja on mukana vaikka pimeä yllättäisikin lenkillä. Itse laitan kuitenkin pimeällä juostessani päälle myös heijastinliivin, joka näkyy autoilijoille paljon yksittäisiä heijastinnauhoja paremmin. Pimeällä myös hyvä ja napakasti istuva otsalamppu sekä selkään kiinnitettävä punainen merkkivalo auttavat näkemään ja näkymään valaisemattomillakin poluilla.


Taskuja on hyvä olla hieman eri paikoissa, jotta kaikkia lenkillä tarvittavia pikkuesineitä ei tarvitse laittaa samaan paikkaan hölskymään. Taskun on hyvä olla napakka, jotta se pysyy kehossa kiinni eikä pomppaa joka askeleella. Jos mukaan tarvitsee enemmän tavaraa tai niitä ei saa kätevästi kulkemaan taskussa, kannattaa ottaa mukaan pieni juoksureppu tai lantiolle kiinnitettävä juoksuvyö. Minulla on aina lenkillä juoksuvyö mukana, johon laitan avaimen, kännykän ja minikukkaron. Taskussa kulkevat yleensä nenäliinat ja huulirasva. Pidemmille lenkeille otan mukaan juoksuliivin tai -repun, jonna saan pakattua enemmän lisävaatetta, eväät, juomaa ja ensiapuvarusteet.


Helposti ja pieneen tilaan pakkautuvat kevyet vaatteet ovat erityisen tärkeitä pidemmillä juoksulenkeillä, kilpailuissa, retkillä ja matkoilla. Jotkut takit pakkautuvat omaan taskuunsa tai huppuunsa ja vievät nyrkin kokoisen tilan. Lenkille lisävaatteet kannattaa pakata vesitiiviisti, sillä jo valmiiksi hiestä märkä takki on ikävä pukea päälle kun kylmä tai sade yllättää. Video juoksurepun pakkaamisesta erityisesti kisoja ajatellen löytyy alta.



 

Antoisia juoksulenkkejä!
-Julia 
P.S. Joko seuraat minua Instagramissa @juuliskan ja Facebookissa Ultraelämää-sivulla ? :)



Jätä kommentti

Kommentit on hyväksyttävä ennen julkaisua.


Myös Ultraelämää

Kohti terveempää urheilijaelämää!
Kohti terveempää urheilijaelämää!

25.11.2021 7 min

“Kaikki me ajatellaan olevamme jollain tavalla omnipotentteja. Mutta totuus on, ettei kukaan meistä ole.”-Arja Uusitalo, Urheiluklinikka jakso 3. Ajatus kolahti aika napakasti. En voi kieltää, ettenkö olisi aiemmin (onneksi nykyään jo paljon harvemmin!) ajatellut tai uskotellut itselleni, että olisin yleisten toimintatapojen tai terveysneuvojen yläpuolella. Tämä on vuosien mittaan ilmentynyt esimerkiksi riittämättömänä syömisenä. Tai uskotteluna, että kuukautisten poisjäänti ei omalla kohdallani ollut mikään hälytysmerkki. Tai että minun kohdallani lepäily ei ole tarpeellista (kyllähän sitä tulee levättyä koulussa, töissä tai muuta mukavaa touhutessa??). 
Lue lisää
Transalpine Run osa 2 - Pienet suuret osatekijät etappikilpailussa
Transalpine Run osa 2 - Pienet suuret osatekijät etappikilpailussa

13.10.2021 8 min

Etappikilpailu on luonteeltaan  hyvin erilainen suoritus kuin yhdellä kertaa juostava tapahtuma. Useiden peräkkäisten kilpailupäivien aikana jokapäiväisten pienten asioiden merkitys kertaantuu kilpailun edetessä. Tehdyt ja tekemättä jätetyt asiat joko kantavat kilpailun loppuun saakka tai päinvastoin kostautuvat muutaman päivän juoksun jälkeen. Edellisessä tekstissäni kerroin yleisesti 7 päivän etappikilpailumme kulusta halki Alppien ja toivon mukaan juttu avaa kilpailun luonnetta ja maailmaa. Tässä blogissa pureudun ravitsemukseen, varusteisiin, uneen ja muihin pieniin suuriin tekijöihin kilpailumme aikana.

Lue lisää
Transalpine Run; etappikilpailu halki Alppien
Transalpine Run; etappikilpailu halki Alppien

21.09.2021 12 min

Transalpine run on pareittain juostava etappikilpailu Alppien halki pohjoisesta etelään. Kilpailun reitti vaihtuu vuosittain ja kilpailu juostaan joka toinen vuosi Alppien itäpuolella ja joka toinen vuosi läntisellä puolella. Kilpailuun osallistutaan pareina eivätkä juoksijat saa kilpailun aikana olla yli 2 minuutin päässä toisistaan.
Lue lisää