31.01.2020

Terveisiä Tromssasta! Täällä pohjois-Norjassa on kaamos juuri loppunut ja auringon valo  lisääntyy päivä päivältä. Muutin tänne pohjoiseen opiskelijavaihdon myötä muutamaksi kuukaudeksi, enkä voisi parempaa kohdetta talvikaudelle keksiä. Edessä odottavat kuukaudet ovat taatusti hiihdon, kiipeilyn, juoksun, treenauksen ja muun vuorielämän täytteisiä; sen mitä opinnoiltani vaan ehdin.


Alkuvuosi on hyvä hetki käydä läpi mennyttä vuotta ja tehdä suunnitelmia tulevaa varten. Itse otin viime vuoden marraskuun ja hyvän osan joulukuusta tosi rennosti mielen ja kropan akkuja ladaten. Loppusyksyn kisakausi oli tiukka ja viimeisenä ponnistuksena yli 100km mittainen Halloween Hike vei viimeisetkin henkiset ja fyysiset voimanrippeet. Tuon kisan jälkeen meni pari viikkoa, etten halunnut puhua tai ajatella juoksua ollenkaan. Senkin jälkeen olivat jalat ja pää vielä useamman viikon siinä kunnossa, että pidättäydyin suosiolla pois lenkkipoluilta.
 
Mutta niin se lepo teki tehtävänsä ja taas alkavat uudet haasteet ja tavoitteet innostaa! Tammikuussa minulla on tapana käydä läpi taakse jäänyttä vuotta, rustata uusia tavoitteita tulevaa varten sekä päivittää prioriteettilistaani. Käyn tämän saman prosessin läpi vähintään kahdesti vuodessa ja useamminkin, jos siltä tuntuu. Yleensä tarve tehdä kunnon katsaus omiin ajatuksiin, arvoihin ja tavoitteisiin kumpuaa alkutalvesta ja syksyn kynnyksellä. Tämä ei siis ole uuden vuoden tai uuden syksyn lupauslista vaan keino saada omat ajatukset, tavoitteet, suunnitelmat ja prioriteetit selkeiksi itselleen. Eräänlainen tapa päästä oman mielen ja ajatusten kanssa samalle viivalle, jotta voi taas lähteä kulkemaan kohti uusia tuulia. Seuraavaksi avaan hieman omia tärppejäni tavoitteiden asettamiseen ja omien prioriteettien tarkasteluun.




 
Tavoitteiden asettaminen

 
Tavoitteita ja tapoja kulkea niitä kohti on varmasti yhtä monta kuin niiden laatijoita. Tärkeintä itselleni omien tavoitteideni rustaamisessa on, että ne ovat selkeitä ja matka niitä kohti mielekästä ja motivoivaa. Minulla on tapana jakaa tavoitteeni kolmeen kategoriaan; minitavoitteisiin, keskikokoisiin tavoitteisiin ja suuriin “mega”tavoitteisiin. Kolmen eri tason tavoitteiden tulisi olla linjassa toistensa kanssa niin, että minitavoitteet vievät pienin askelin kohti keskikokoisia tavoitteita ja ne puolestaan vähitellen kohti suuria megatavotteita. Näin suuretkin unelmat ja määränpäät tulevat lähemmäs ja muuttuvat konkreettisiksi jokapäiväisiksi teoiksi.
 
Yleensä aloitan tavoitteiden tarkastelun suurimmista kohti pienimpiä. Näin hieman kaukaisiltakin tultuvat haaveet ja päämäärät konkretisoituvat lopulta jokapäiväisiksi asioiksi. Suuret tavoitteet voivat olla asioita, joita haluan saavuttaa vuosien kuluttua tai arvoja, periaatteita ja asenteita, joita haluan kantaa mukanani koko elämäni. Esimerkiksi megatavoite voisi olla “olla terve ja aktiivinen urheilija vielä eläkepäivilläkin” tai “juosta 100 mailia ennen kuin täytän 50”. Mikä vain itselle on suuri tavoite, jota kohti päivä, viikko, kuukausi ja vuosi kerrallaan haluaa olla matkalla. Niitä voi olla yksi ja useampi ja ne voivat olla hyvinkin erilaisia toisistaan.




Yksi omista suurimmista tavoitteistani on säilyttää rakkaus ja ilo urheiluun, ulkoiluun ja seikkailuihin koko elämäni ajan ja pitää huolta itsestäni ja kehostani niin, että vielä eläkepäivillänikin voin hiihtää Pirkan hiihtoa ja seikkailla luonnossa ja vuorilla.
 
Keskitason tavoitteet ovat tulevan vuoden tai kahden aikana odottavia etappeja. Ne voivat olla kilpailuja, tapahtumia, projekteja, matkoja tai mitä vain konkreettisia asioita, joiden eteen haluan tehdä töitä ja joissa haluan onnistua. Itselläni tulevan kauden kisakalenteri ja matkat muodostavat seuraavan vuoden rungon. Näitä tapahtumia kohti tähtään ja fokusoin tekemiseni. Ne toimivat myös hyvinä check-up-pisteinä ja palautetuokioina matkan varrella.
 
Minitavoitteet taas ovat päivä- tai viikkokohtaisia arkisiakin rutiineja, tapoja ja aktiviteetteja, jotka pitävät minut oikealla tiellä kohti suurempia unelmia. Minitavoitteiden toteutuminen tuo minionnistumia päivittäin ja viikottain ja se pitää motivaation yllä jokapäiväisessä elämässä. Tavoitteita määrittäessäni pyrin tekemään niistä mahdollisimman konkreettisia, jotta niiden saavuttaminen on selkeää. Esimerkiksi “aioin juosta enemmän” tai “tahdon olla vahvempi” tai “nukun riittävästi joka yö” ovat hyvin epämääräisiä tavoitteita, eikä niistä oikein saa otetta. Sen sijaan “käyn uimassa kerran viikossa” ja “menen nukkumaan joka ilta klo 22” ja “vietän lepopäivän kerran viikossa” ovat paljon helpommin lähestyttäviä ja niiden saavuttaminen on selkeä tapahtuma. Itselleni juoksu- ja kiipeilytreenisuunnitelmat ovat eräänlaisia minitavotteita, joita noudatan päivä ja viikko kerrallaan.


Tavoitteiden on hyvä olla sopivan haastavia mutta myös realistisia. Kohti suuriakin tavoitteita edetään askel kerrallaan. Tavoitteet voivat muuttua ajan mittaan ja kasvaa meidän mukanamme. Matkan varrelle mahtuu varmasti epäonnistumisia ja takapakkia mutta niistä ei kannata lannistua! Kaikkea ei voi elämässä suunnitella ennalta ja tilanteisiin ja muutoksiin sopeutuminen on tärkeä taito. Aina voi uudelleenarvioida maalinsa ja askelmat sitä kohden. Tärkeintä on matka eikä määränpää, joten kaikista tärkeintä on muistaa ilo ja onni päivittäisessä tekemisessä. Se on kantava voima kohti suuriakin saavutuksia ja onnistumisia!

Prioriteettilista

Kaikille on varmasti selkeää jollakin tasolla, mitkä asiat itselleen ovat elämässä tärkeitä. Ensimmäisen konkreettisen prioriteettilistan kirjaaminen oli itselleni kuitenkin mullistava kokemus. Listan laatiminen sai omat ajatukset selkiytymään aivan eri tavalla kuin pään sisällä pyörittely. Kun oman elämän arvot kirjaa paperille, oman ajankäytön hallinta ja elämän suunnittelu helpottunut huomattavasti. Aivokapasiteettia, aikaa ja energiaa vapautuu enemmän niille itselle tärkeille asioille.
 
Tässä seuraa pieni prioriteettilistan tekoharjoitus. Suosittelen tekemään sen kohta kohdalta lukematta seuraavaa kohtaa ennen edellisen valmistumista. Näin listan saa tehtyä kaikista luotettavimmin. En ole itse keksinyt harjoitusta vaan lainaan sitä Eric Hörstin Training for Climbing podcastista. Älkääkä hämääntykö kiipeilypodcastista; tämä on mainio apuväline ihan kenelle tahansa urheilulajiin tai -lajittomuuten katsomatta.

 

 
 

Tee näin:

  • Kirjaa oman elämäsi 10 tärkeintä asiaa paperille tärkeysjärjestykseen. 1. kohtaan kaikista tärkein, 2. toiseksi tärkein jne.
    • Asiat voivat olla mitä tahansa: kilpailuja, harrastuksia, ihmissuhteita, perhettä, matkoja, töitä, tavoitteita… Kaikki ne asiat, joilla on elämässäsi eniten merkitystä.
  • Seuraavaksi tarkastellaan listaa osissa.
  • Kohdat 1-3: Nämä ovat elämäsi tärkeimmät asiat ja näille sinun tulisi antaa eniten aikaa ja energiaa. Näissä asioissa voit odottaa saavuttavasi edistysaskelia ja voivasi antaa itsestäsi täyden panoksen. Näiden asioiden tulisi aina tulla ensimmäisenä suunnitellessasi elämääsi ja ajankäyttöäsi.
  • Kohdat 4-7: Nämä asiat ovat sinulle varsin tärkeitä mutta tässä elämäntilanteessa et voi odottaa kehittyväsi niissä tai pystyväsi antamaan itsestäsi parastasi. Ne voivat olla mukana elämässäsi jossain määrin, ja ne voivat vielä myöhemmin nousta prioriteettilistallasi ylemmäksi ja näin suuremmaksi osaksi elämääsi.
  • Kohdat 8-10: Näistä asioista sinun tulee luopua, sillä niille ei ole aikaa. Jos haluaa elämässään jotain saavuttaa ja jossain asiassa kehittyä ja menestyä, vaatii se myös aina jostain muusta asiasta luopumista. Kaikkeen ei kellään ole aikaa ja sen tosiasian konkretisoiminen on todella tärkeää. Itselleni oli jopa huojentavaa kun tajusin, etten millään voisi ehtiä pyörittää koko 10 pykälän palettia vaan minun olisi väistämättä luovuttava jostain. Eikä vain “jostain” vaan juuri noista kohdista 8-10. Asian paperille kirjaaminen auttaa sen sisäistämisessä ja toteuttamisessa arjessa.

 
Tämä harjoitus ei tietenkään ole niin ehdoton ja mustavalkea kuin teksti antaa ymmärtää mutta siitä voi saada hyvää ajateltavaa ja apua oman elämän suunnitteluun. Oma prioriteettilistani on ollut todella suuri apu jokapäiväisessä elämässä. Aiemmin huomasin kalenterini täyttyvän juurikin listan viimeisistä asioista kun ne satuttiin sopimaan jo hyvissä ajoin. Sitten huomasinkin, ettei minulla ollut yhtä paljon aikaa itselleni oikeasti tärkeisiin asioihin kuin olisin toivonut.

 
 
Näitä asioita olen siis pohdiskellut viime viikkojen aikana taas uudelleen. Prioriteettilistani on pysynyt varsin samansuuntaisena kuin viime syksynä mutta sen läpikäyminen on tuonut tervetulleita uusia sävyjä ja ajatuksia mukaan. Tavoitteiden osalta olen juuri aloittanut uudet treenisuunnitelmat niin juoksun kuin kiipeilynkin osalta ja olen todella innoissani tulevista kilpailuista, projekteista ja matkoista. Tämän vuoden ensimmäiset polkujuoksikisani ovat näillä näkymin kotikisa Bodom Traililla sekä täysin uusi aluevaltaus nimittäin Madeira Skyrace toukokuun lopulla. Niitä ennen rakennan innolla kuntoa ja omaa uutta arkeani täällä Tromssassa. Keväälle on varmasti luvassa jotain skimo- ja hiihtokilpailuja makupaloina. Olen todella innoissani uusista kotikulmistani, jotka tarjoavat loputtomattomat seikkailu- ja treenimaastot. Ei varmasti pääse tulemaan tylsää tänäkään talvena!


  
Kuvat: Samuli Tiainen


 
-Julia

 
P.S. Joko seuraat seikkailujani Instagramissa (@juuliskan) ja Facebookissa Ultraelämää-sivujen kautta?


Jätä kommentti

Kommentit on hyväksyttävä ennen julkaisua.


Myös Ultraelämää

Karhunkierros 55km; Via Dolorosa
Karhunkierros 55km; Via Dolorosa

01.06.2021

Tämän vuoden kisakausi starttasi NUTS Karhunkierroksen 55km kisassa. Pääsimme Team Nouxin porukalla fiilistelemään polkujuoksutapahtuman tunnelmaa taas pitkän tauon jälkeen. Olipa kyllä mahtava kisareissu! 
Lue lisää
Vinkit aloittelevalle polkujuoksijalle
Vinkit aloittelevalle polkujuoksijalle

20.05.2021

Lenkkipolkujen sulaessa alkavat monet kaivaa talven jäljiltä lenkkareita esiin ja etsiä uudelleen sopivaa juoksurutiinia. Useilla juoksijoilla on oma vakkarilenkkivalikoimansa, joita on mukava ja tuttu kiertää ilman sen suurempaa suunnittelua. Monilla kuitenkin löytyy varmasti lähialueen metsistä paljon hienoja reittejä, jotka voivat tuoda lenkkeilyyn uuden seikkailullisen aspektin.
Lue lisää
More is not better, better is better. Eli miten palautuminen ei tapahdu tahdonvoimalla.
More is not better, better is better. Eli miten palautuminen ei tapahdu tahdonvoimalla.

30.11.2020

Olen kuullut näitä lauseita eri muodoissa elämäni aikana monta kertaa. Ei siis ole kyse siitä, ettenkö olisi tiennyt, että tekemisen määrä ei ole suoraan verrannollinen saavutettuihin tuloksiin. Mutta minun on myönnettävä, etten oikeasti ollut sisäistänyt niiden merkitystä henkilökohtaisella tasolla ennen tämän vuoden ylikuormituskuoppaa...
Lue lisää

Tilaa uutiskirjeemme

Liity mukaan seikkailuihin ja saat loppuvuoden tilauksistasi -10% alennuksen